söndag 26 juli 2009

Skogen är himmelsk blå


Det finns sjukt mycket blåbär i skogarna. Man blir helt galen i skogen.
Jag aldrig sett så mycket och jag har då ändå plockat en hel del genom åren. Det började redan i unga dar då jag maskinplockade i dalaskogarna för att kunna sälja. Minns att vi fick mellan 8-10 kronor kilot. Det plockades frenetiskt under några år och varenda krona gick till lp-skivor och singlar.
Jag tog mig runt skogarna i Smedjebacken med min Suzuki-moppe och utforskade stora områden, oftast ensam. Det var tider. Det var storslagen natur. Fridfullt och tyst.
Jag plockar än i dag. Men inte för pengar. Mer för självhushåll. En god blåbärspaj med vaniljsås är så otroligt gott. Eller egen blåbärssylt.
I skogarna nära oss finns det blåbär. Rätt stort när vi ändå befinner oss bara drygt 15 kilometer från Stockholms centrum. Jag är så glad att vi har naturen så nära inpå trots allt. Man glömmer lätt det i förortsidyllen. Jag måste ta ut Elsa oftare i skogen.
Visa mina smultronställen med blåbär.