tisdag 3 november 2009

Darin bäst för Melodifestivalen

Se där. Darin i Melodifestivalen. Men han är inte en joker - han är ju kungen. Det här blir nästa års vinnare. Allt är spikat.
Jag diggar den unge Darin stort. Han är en idol av rang. Den bästa av idoler före Agnes, Amanda Jenssen och Måns Zelmerlöw.
Han har hittat rätt med sin klubbiga musik och sitt coola rörelsemönster på scenen.
Jag har genom mitt arbete följt honom sedan genombrottet i "Idol 2004". Då var han valpig, blyg, fåordig och fnittrig tonåring som fick stryk av Daniel Lindström i den allra första av den näst största musiktävlingen "Idol" i TV4.
Darin var hopplös att intervjua då. Han sa inte mycket och det som kom ut var inte mycket värt.
Sedan har jag filmat intervjuer med honom genom åren och sett hans mognad till dagens stora entertainer. Jag tro att året i Berlin dit han flyttade fick honom att växa som person. Han var ute i klubbvimlet, festade och fick kanske ligga en massa.
För i dag är han en mer verbal ungkarl med stjärnkarisma och coolt självförtroende samt lättare att ha i en intervjusituation.
Hans senaste platta "Flashback" går fortfarande varm hemma hos mig. Hans senaste singel, Coldplay-covern "Viva la vida" är lysande.
Melodifestivalen får åter ett lyft tack vare "Idol". Lustig att den näst största tävlingen inte nämns med ett endaste ord i det pressmeddelande SVT skickar ut i dag om att Darin är första jokern i Melodifestivalen 2010. Nä, istället nämner man Darins medverkan i Melodifestivalen 2005 som hans största bedrift, om jag får tolka.
"Darin har stått på min önskelista sedan 2005, då han knockade hela den svenska artisteliten under Melodifestivalens 50-årsjubileum genom att framföra sin egen tolkning av ”Det gör ont”. I år föll bitarna på plats, både låtmässigt och tidsmässigt, säger Christer Björkman, tävlingsproducent för Melodifestivalen
2010.
Här är ett tv-klipp från dagens tillkännagivande, signerat TT hos Expressen.