måndag 7 mars 2011

Håll etikettskola för Vasaloppet


Northug-attityden har spritt sig till Vasaloppet. Kanske att hårddra det något.
Men nog var det grinigare i år. Speciellt i första backen efter starten i Sälen. Det är det mest frustrerande som finns att stå där och inte få komma i gång med skidåkning. I stället står man där och tar två saxsteg i minuten. Här brukar tålamodet vara stort.
Visst jag snackade glatt med okända. Men bredvid mig knäcktes stavar av ivriga åkare som klev på varandra, svor och kom med plumpa kommentarer hur man borde bete sig. Sura åkare.
Och man trycker på så hejdlöst. Upp i rygg på en. Klart det skapar irritation och situationer.
Jag tycker det tydligare borde präntas in en vetikettskola för vasalöparen. Jag vet att det skyltas, dock undermåligt, och att speakern manar folk att låta snabbare åkare till vänster.
Men det borde finnas en vett- och etikettskola redan i anmälningen, i informationsbladen, kanske ett videoklipp (jag kan göra den) på hemsidan med rätt beteende i spåren för allas bästa.
Att vänsterspåret ska vara omkörningsfilen fungerar inte i dag. Särskilt stor bromskloss är envisa gamla gubbar som av hävd ska lägga sig där. Framför dem kan det vara hundra meter fria spår men bakom en mil åkare som bromsas upp och tvingas sicksaxa sig fram på andra spår. I uppförsbackar är det extremt svårt att köra om. Här borde det skapas taxi- och bussfiler som i Stockholmstrafiken. Jag upplevde det särskilt frustrerande då jag hade bra fäste och bra form att bli hindrad uppför (här plockade jag ändock mest placeringar). Backar är kanske min grej trots att det är helvetesjobbigt.
Att hålla avståndet, precis som i biltrafiken, missas rejält. Det är så lätt att haka i varandras skidor och stavar och göra illa sig. Värsta är när man på myren diagonalar och med varje bentag bakåt slår i skidspetsarna på bakomvarande. Snälla, håll undan.
Den gamla störtloppsstilen när man hukar sig lite lätt och låter stavarna spreta bakom sig som en väderkvarn är livsfarlig för dem som kommer susade i spåret bredvid och riskerar en stav i ögat. Håll ihop stavar och kropp, det går ju också snabbare nedför då.
Till sist titta bakåt innan du byter spår. Det gnälls varje kilometer på folk som bryter in framför så man nästan står på ända.
Visa respekt i spåren. Vasaloppet är och ska vara en folkfest. Då var det sagt.