onsdag 2 november 2011

Matkasse utan känsla

Att det var lite stressigt veckorna före 40 årsfesten är kanske matkassen ett bevis på. Eller två.
Två kvällar i rad har vi fått hem matkassar från olika leverantörer. Allt betalt och klart.
Jag fattade ingenting.
I söndags kväll kom en från Matkomfort. I måndags en från Mathem.
Vi har nu frusit in den ena.
Jag vet att tanken med matkassen var att veckan efter festen slippa tänka på matplanering och inköp. Det lyckades väl.
Matkomforts matkasse är rena lyxen. Inte någon större utmaning. Stora delar av middagen är gjord i förväg som såser och redningar. I stort handlar det om att värma på maten. Därför tar det sällan mer än en kvart. Lyxigt så.
Bra är att man i "recepten" eller tillagningsmanualen alltid har ett barnalternativ. Ett tips på hur man kan göra rätten barnvänligare. Som att göra den mindre kryddig eller lättare att tugga med mixern.
Men det medföljer inga recept på såserna eller hur de är gjorda, bara en innehållsförteckning, och det hade åtministone för mig varit en liten boost för mig som hemmakock.
Nu känner jag mig mer som en mattant i ett storkök som bara värmer på maten som kommer med lastbil från ett centralkök inne i stan.
Det är nog sista matkassen från dem. Men vet man vad man får och betalar för så är det självklart upp till var och en. Komfort är det. Men inte min komfort.
Mathem är nästa kasse. Då får man till och med baka sin egen scones till en ostsoppa. Hemmakocken får en kick.

PS: Vill bara påpeka att Matkomforts mat är väldigt god. Men det är maten på restaurang också. Det är den hemmalagade känslan jag vill åt. Jaget.