tisdag 15 november 2011

Mer mat till jul?



Årets julklapp är en matkasse. I morse gick HUI research för 24:e gången ut med sin paradnyhet.
Det tråkiga men den för övrigt tråkiga julklappen var att man inte hade ordnat med en riktig matkasse på plats för oss bildjournalister.
I stället fick vi förlita oss till en projicerad historia på en duk. Bilderna blev således därefter. Man hade önskat att HUI under dessa 15 minuters glans ordnat fram en färdigpackad matkasse mest för deras egen skull men också för oss.
Sedan kan man diskutera valet av matkasse till årets julklapp. Inte ger man bort en matkasse till någon under denna högtid då maten för övrigt står i centrum, efter ett par dagar av rester även upp halsen.
Och är inte känslan av att få en matkasse att man prackar på en fem middagar att sätta i gång att laga. Jag vill då köpa min matkasse själv.
Men matkassen till jul handlar väl inte heller om en rent fysisk matkasse inslagen i presentpapper utan mer om ett presentkort. Och hur kul är ett presentkort?
Efter presentation i morse gick jag ut på stan. Fick min skeptism bekräftad av folket.

 
I videoklippet får man också veta att svenskarnas onödigaste julklapp är det elektroniska husdjuret. Allt enligt en Sifo-undersökning beställd av Actionaid som genom den ville belysa att vi under jul ger och får en massa saker som vi egentligen inte vill ha.
På listan fanns också spikmattan och bakmaskinen. Men då ska man veta att svarsalternativen var tidigare års julklappar. Inte de hundra personer som kanske hade svarat havregryn som snubben sist i mitt videoklipp. Eller alla som likt kvinnan i inslaget som fått handskar som hon inte önskat sig.
Personligen kan jag inte påminna mig om dåliga julklappar. Möjligen de man i förväg vet om då överraskningsmomentet försvinner. Som morsans strumpor, kalsonger och schampo - men det är å andra sidan saker jag vill ha av henne till jul.