fredag 18 november 2011

Segt virke kring eken



Eken på Oxenstiernsgatan står kvar. Ett tag till. Jag var där och häckade i morse klockan sex. Två kalla timmar senare blåste polisen av insatsen.
Gjorde några bambuser-sändningar. Se alla här eller ovan det sista innan allt ställdes in.
Det var tänkt att de skulle rensa området på demonstranter och trädet skulle sågas ner. Men de protesterande var för många för den lilla skaran polisen. Dålig planering.
I kväll verkar den fortfarande stå kvar trots ytterligare en utryckning av vårt team till trädet. I natt slår de säkert till.
Trädkramarna visar ett fascinerande engagemang. Stämningen är lite 70-talsk almarna på Kungsträdgården. Faktum är att några av dem var med redan då.
Stridsviljan är stor. Man kedjar sig fast i trädet och var beredda på en mäsnklig ring ifall polisen slog till. En Östermalmsdam jag pratade med var orolig för sina glasögon. Hon skulle till Spanien på söndag. Ville ha dem hela tills dess. För hon var beredd på våldsamma tag.
"Jag funderar på att gå hem med glasögonen först och komma tillbaka. Jag är ändå så närsynt så vad gör det här", säger hon.
De är såna tanter som man kan bli rädd för.
Nedan dagens videoknäck. Dock utan ståltanter. Tyvärr.



Frågan man kan ställa sig. Skulle man bry sig i riksmedia om en ek i Smedjebacken hotades? Knappast va?
Vi i storstan är väldigt Stockholmsfixerade. Det svider i bonnahjärtat. Vi borde veta bättre. Ge mig tips på nyhetsknäck utanför tullarna. Vi kommer...

Fråga 2: Är en gammal risig ek värd all uppmärksamhet? Borde vi inte ägna kraft åt andra händelser i samhället? Jo, säkerligen är det så. Ge mig nyhetstips på vad i så fall. Vi kommer.

Under tiden. Se livesändningen som SVT bidrar med genom en stationär kamera i sitt kontorsfönster som följer skeendet vid radioeken eller tv-eken.