måndag 14 december 2015

Så gör du en speak




Att lägga en prata, eller en speak so to speak, är bland de svåraste förutom själva bildredigeringen.
Som ny är det svårt att hitta sin röst. Oftast fastnar orden långt upp i halsen och du låter tunn och ljus.

Så mina tips är:

Lyssna på din inre röst, hitta den. Den ska bottna och ta fart från magen och uppåt. Jag är säker på att rösten kommer att växa i takt med självförtroendet. Det har jag sett i så många fall när jag lärt upp praktikanter hos på TT Nyhetsbyrån.
Osäkerhet lyser igenom, pondus i rösten ger trovärdighet.

Jag själv hade en ljus röst i början av min radiokarriär. Träffade en talpedagog under en radiokurs i Ludvika på 90-talet. Hon bad mig att använda hela kroppen. Jag pratade ju bara med toppen av halsen och lät därefter. Och shit vilken boost och skillnad det blev när jag hittade djupet av min röst.
Jag fick ”rappa” till Michael B Tretows ”Makalösa manicken” för att hitta både takt och självkänsla.
Sedan fick jag öva ramsor som  ”GAPA mera, ÖPPNA munnen, LE mot mig”.
Och det hjälpte.
Få kände igen mig från radion (vilket är normalt – man syns ju inte) men även bekanta kunde säga ”va, är det där du som pratar i radion?”.
Till saken hör väl att så fort jag har en mikrofon framför munnen växer rösten. Någon slags autopilot som kopplas på halsmandlarna.

Därför raskt över till nästa punkt. Hörlurar – använd dem. Du hör dig själv mer koncentrerat i lurarna. Störs inte av andra och faktiskt inte av dig själv då rösten låter maffigare i lurarna. Och lär dig acceptera och i bästa fall tycka om din egen röst. Laborera med olika tonlägen.

Nu har du hittat din röst. Men din speak kanske låter läst. Det gäller att hitta ditt talspråk också. Det får inte låta som du läser ordagrant ur ett manus (vilket du visserligen gör). Skriv ut ord i talform är ett tips.

Läs igenom manuset högt minst en gång innan du bandar.

Undvik telegramträsket. Särskilt på TT blir man lite låst till telegramnyheterna. Manuset baseras på det. Men glöm inte kolla vad du har för bildmaterial. Det är över dem din speak ska ligga. Kanske ska ändra om både dramaturgin och innehållet från nyhetstexten du ”snott”.

Låta synken tala. Ibland kanske man inte behöver överspeaka allt. Låt intervjupersonen lägga ut orden.

Krångliga uttal? Hör med språkkunniga på redaktionen, finns alltid någon som kan andra språk än engelska och tyska. Eller googla – skriv till exempel ”Laurent Fabius pronounciation” och du hittar youtubelänkar där folk läst in korrekta eller alternativa uttal av personer, geografiska namn med mera.

Slå dig för bröstet. Harkla dig. Boosta dig. Då kommer också rösten.

Lycka till!

Här finns ett rörligt klipp från vårt speakerbås på TT: