tisdag 29 december 2015

Dränkt i lokala känslor





För er som vill ha era löprundor runt Långsjön eller Gömmaren kvar. Eller badupplevelsen intakta.
Ni bör inte läsa Frida Andersson Johanssons debutroman " Dränkt".
Jag däremot inspireras och ser under joggingturen Näcken i varenda pöl med ett leende.
Missförstå mig rätt. "Dränkt" är ett imponerande stycke läsning, skriven med driv, en finurlig mordhistoria som bottnar i gammal folktro om olika naturväsen. Här blir Näcken den bärande gestalten som gäckar huvudrollspersonen Unn på ett både kittlande attraherande sätt och en läskig magkänsla.
Möjligen kan Unn kännas lite för naiv i sitt möte med främlingen men hon har sina bakomliggande skäl.
För mig är en del av behållningen de lokala skildringarna av Segeltorp med omnejd. Här bor ju författarinnan och även jag själv så igenkänningsfaktorn är hög.
Det här är en spännande bok. Läses gärna med vacker fiolmusik på en handduk vid badplatsen i Långsjön. För en optimerad upplevelse.


- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se