onsdag 13 augusti 2008

Fusk på perfekt invigning

Blev helt hänförd av OS-invigningen i Peking. Det var något i hästväg.
Men nu sätter jag äggmackan i halsen när jag läser i DN att delar av invigningen var en bluff. Jag borde ju veta bättre. Det fuskas i tv. Det vet jag. Men ändå. Nu rapporteras det om att delar av fyrverkerierna som visades för tv-tittarna var datoranimerade.
De sekvenser som filmades från en helikopter var i själva fixade i datorn eftersom arrangören kom på att det skulle bli för svårt att filma från luften.
Dessutom skriver DN att det kinesiska underbarnet som sjöng, den lilla flickan Lin Miaoke, bara mimade. Hon valdes för att hon var så söt medan flickan som egentligen sjöng hade knubbigt ansikte och ojämna tänder och därför ratades på bild. Kolla ett tv-inslag på Expressen om det.
Jag känner mig än mer skeptisk till Kina...