måndag 4 oktober 2010

Alla blir vi sjuka

En för alla, alla för en. Det gäller för mina 1,5 år gamla twins Ida och Fanny. Är en sjuk stannar båda hemma.
Känns som att det just nu är enda lösningen. Framöver ska inte sjukdom drabba båda kollektivt. Fanny har varit febersjuk och fått infektioner i munnen, så kallad höstblåsor. Hon plågas, har svårt att äta, att sova och det luktar om munnen. Men hon är tapper. Hållt ut i över en vecka nu.
Ida har stannat hemma också. Fullt frisk. Tills häromdagen då hon också fått en släng.
Så debattinlägget om orättvisa vid tvillingsjuka är inte längre aktuellt.
Men så klart om sjukdomen smittar så bör ju båda självklart stanna hemma oavsett om den ena är frisk. Däremot om det inte är så. Kanske får vi då testa framöver att ta den friska till dagis. Men tills vidare hejdar vi oss.
Problemet med att ta en till dagis och låta den andra stanna är att en av oss är hemma och vabbar så måste denne sjuka ändå kliva upp och med till dagislämning. Och hur snopet är inte det för båda syskonen.
Alternativet är att båda föräldrarna stannar hemma och vabbar, en tar hand om dagisköret med de friska. Men det är kostsamt.
Vad händer under skolåren? Finns det skolplikt? Undantag för tvillingar?
Känns mest som jag svamlar. Har själv fått en febersläng under eftermiddagen. Och om jag är sjuk vem tar hand om mig? Ska jag som sjuk väntas ta hand om mina sjuka barn. Svårt att kurera sig med ansvaret hemma.
Även här kanske båda ska stanna hemma. Kosta vad det kosta vill. Hälsan kommer först.
En för alla, alla för en.