fredag 29 oktober 2010

Mer lyxtanter i tv

Först svenska Hollywoodfruar. Sedan Skånefruar. Och nu ännu mer lyxtanter i tv.
Nästa vecka drar dokumentärserien om "Ladies på Östermalm" i gång i TV 4 Plus.
Jag var på damernas pressträff i veckan (på fashionabla Strandvägen 7 på Östermalm) och fick då även se första avsnittet.
Gaby Borglund, Tone Oppenstam och Grete Qviberg bor, arbetar och shoppar i stadsdelen. De är inte ingifta i lyxlivet utan har arbetat sig fram till den. De är framgångsrika, duktiga och intelligenta. Jag har all respekt för damerna.
Så varför ställer de upp i såpan? De har bara allt att förlora.
"Ladies på Östermalm" är ett seriösare fruprogram än föregångarna. Inte lika skandalsökande, inte lika fördummande. Men intrycket är ändå efter våra intervjuer att damerna är mycket smartare i verkligheten än hur de framställs i tv.
Och sedan fattar jag inte hur en av dem kan fläka ut sitt privatliv med kamerorna närvarande på en lyxjakt i Miami under deras förlovning. Pressen satt vid visningen och vred på sig i stolarna. Det var obekvämt. Varför sparar man inte såna bitar ur ens liv privat?
Och sedan så har jag så djävulskt svårt att njuta av en underhållning om överklassen. Kindpussar ger mig virus.