måndag 17 oktober 2011

Ajour hänger inte med

Det är i det sociala medierna det händer just nu. Det här det utvecklas och man ser framtiden.
Åtminstone vill jag i mitt yrke som journalist se det så. För här finns potentialen för bra journalistiska verktyg.
Därför blev jag väldigt nyfiken och spänd på vad Emanuel Karlsten med flera hittat på när man började hinta om projektet Ajour. Det lät storslaget, häftigt och nytänkande.
Finns det nätankor? För så här inledningsvis är sajten/tjänsten rätt tam. Det kanske blir bättre, eller jag vet att det kommer att bli bättre, men kanske att man skulle väntat med lanseringen.
Jag förstår att sajten, som mest liknar en vanlig blogg, ska tipsa oss och filtrera det som händer med intressanta länkar, kommentarer och artiklar. Bra så. Men där är vi inte i dag.
Layouten är spartansk, innehållet torftigt och saknaden efter ett proffsigare samt attraktivare utseende är stort samt mycket viktigt för trovärdigheten.
Potentialen finns om man surfar hem ett stort flöde av nyheter, ämnesområden, arkiv och video.
Det är ett ambitiöst projekt med mycket att bevisa innan man blir gällande i det sociala medieträsket.