fredag 20 januari 2012

Japanskt spa med finska drag





Att finna sitt inre ro. Att ta det lugnt. Det är Yasuragi-andan.
Har med frugan fått japanska spa-behandling på Hasseludden i Stockholm.
Lite finskt över badrummen med en pall och hink i trä och hett vatten med trasor till tvagning. Helande och renande med bastu, varma källor och några simvändor. Men också god mat. Fyrarätters mums.
Aldrig har betong sett så vackert ut som i lokalerna här.
Alla gäster går omkring i likadana bomullskimonos. Mysigt, ledigt och prestigelöst.
Vi sov över. Första natten utan barnen. Nervöst bara det. Lite svårt att slappna av till fullo även om förutsättningarna var de bästa.
Dag två fick jag en "floating"-behandling. En sluten behållare med mycket saltat vatten som gör att man flyter som en kork. Efter drygt 40 minuter i vattnet blev jag väckt. Jag var helt väck. Låg blickstilla utan att röra en fens och blev liksom ett med vatten. En underlig men total skön upplevelse.
Hela spa-äventyret var min 40 årspresent från frugan. I dag är jag tio år yngre.








- Använder Blogpress skickad från min hypersmarta iPhone
- Har du nyhetstips? Mejla mig på marko.saavala@tt.se