söndag 29 januari 2012

Måtta din sömn



Jag har tidigare dryftat min nyfiken, eller kalla det för fascination, för hur jag ser ut när jag sover. Att jag mår bra av att höra att det ser fridfullt ut när jag sover. Och tvärtom om jag ser orolig ut.
Nu har testat, av ren nyfikenhet, att ta ner en app till Iphonen som kollar en sömn. Sleep cycle mäter ens rörelser i sängen, du lägger telefonen i madrassen. Utifrån det kan man mäta en kurva och se ens sömncykel.
Jag hade en bra småbarnsnatt. Vakentopparna i natt beror nog på när vi får påhälsning i sängen. Varje natt skulle jag vilja påstå.
Men som sagt natten kändes bra och lång, värsta sovmorgonen.
Nu var det appen som väckte mig. Den har också en alarmfunktion som ska väcka en när man ändå sover som lättast och det inom en halvtimmes radie. Det ska göra morgonen och dig själv mer utvilad.
Jag vill nog helst maxa min sömn till sista minuten innan det är för sent. Därefter får jag vakna i vilket skick som helst.
Jag ska testa appen några nätter till. Jag är skeptisk.
För kännedom kostar den sju kronor att ladda ner. Tyvärr laddar den ur rätt snabbt på natten så vägganslut din telefon om du inte vill bli avbruten.
Sov gott! Jag gör det, tror jag, hoppas jag, ser det ut som jag gör...