onsdag 25 januari 2012

Paasilinna mindre rolig på film





Jag älskar hans burleska humor. Hans udda karaktärer i sanslösa situationer.
Arto Paasilinna har sedan fantastiska "Kollektivt självmord" varit en av mina absoluta favoritförfattare.
Medans jag läser hans senaste roman översatt till svenska "Skojarna i örtagården" skickade jag i väg en beställning på en dvd med tre av hans böcker filmade.
Bland annat "Kollektivt självmord" som jag genast gav mig i kast med. Tyvärr var väl den finska filmatiseringen från 2000 för simpel. Enkel tv-produktion. Taffligt filmad. Alldeles för lång.
Boken var bättre, men det brukar man ju oftast tycka.
"Tio rivjärn" blir nästa film till rakning.
Arto fyller 70 år i april. Jag imponerade över hans fantasi. Den verkar välla över som en ostoppbar vulkan. Han har nog mycket bisarra lösningar på samhällsproblem som får spel eller täckmantel i hans böcker. Som den senaste "Skojarna i örtagården" som handlar om en firma i norra Finlands glesbygd som kidnappar kriminella av olika grad och skickar ner dem i deras gruva för arbete och omvandling till hederliga karlar.
Kanske hans nästa bok borde handla om hur några filmmakare misslyckas med att filma en bok trots stort statligt filmstöd och sponsorpengar. I stället lever de loppan på inspelningsplatser världen över, som på en paradisö i Indonesien.


- Använder Blogpress skickad från min hypersmarta iPhone
- Har du nyhetstips? Mejla mig på marko.saavala@tt.se