fredag 9 november 2012

Vardag i häftiga bilder




Jag ger mig själv en sup. I kväll invigdes den globala fotoutställning A day in the world på Kulturhuset i Stockholm.
Den 15 maj fotade människor världen över sin vardag. Jag var en av tusen fotografer vars foto blev utvalda till boken.




Här är den tidskapsel, ser väldigt spejsig ut, som ska bevara fotoboken samt digital kopior av boken i Falu koppargruva. Ja, det blir min urna. I evighet. Vem vet.
Stolt över att det är Dalarna. Knyter ihop säcken liksom. Hoj hoj!


Min kollega Jessica Gow på Scanpix har också ett foto med. En fantastisk morbid bild på uppstoppade djur i Naturhistoriska museets källare.




Jag bidrar med ett pyttelitet självporträtt. Men på utställningen har den växt i värdighet. Eller, nåja. Det var inte det bästa motivet och inte det bästa knäppet av de bilder jag skickade in. Men jag tillskriver all framgång till Elsa som handmålat den fina cykelhjälmen.




Om jag ska välja en favorit så tilltalas jag, så klart, av vardagsskildringen av en stressad småbarnsmor i Pennsylvania. Bilden talar för sig själv. Bäst att vara på hugget när mat erbjuds.


- bloggar med min supersmarta iPhone

- nyhetstips eller kommentarer mejlas till marko.saavala@tt.se