onsdag 8 maj 2013

Farligt köra lagligt i Huddinge




Jag kör lagligt men är farlig. Livsfarlig. Huddinge kommun har sedan en tid tillbaka infört hastighetsbegränsning till 40 km/h på alla 50-vägar. Vilket är bra.
Men det blir fel. Det leder till livsfarliga omkörningar på små vägar. Och som på Häradsvägen, en viktig led mellan öst och väst i kommunen och som ofta är hårt trafikerad, blir det förödande. Särskilt när frustrerade trafikanter bara måste köra om en fastän man håller hastigheten, den nya hastigheten.
Jag råkar själv ut för det. Trots att jag inte ofta tar bilen så märker jag av det när jag väl gör det. Jag blir omkörd. Vid övergångsställen, vid korsningar.
I kväll satte jag på vägen hem efter en kvällsmatch i Korpen på cruise controlen, farthållaren, på bilen till drygt 42-43 km/h. Alltså faktiskt på fortkörning. Olagligt.
Ändå blev jag en stoppkloss i trafiken med en radda bilar tätt bakom mig. En bilist blev frustrerad. Han körde om mig och bilen direkt bakom mig, han passerade både en korsning och ett övergångsställe under omkörningen. Hans körning kändes irriterande. Han fick nog.
Jag blev stressad. Nästan drabbad av dåligt samvete. Tänk om jag orsakat en olycka. Något barn som stegat ut på gatan, en cyklist på andra sidan eller en mötande bil dyker upp.
Ska jag tvingas höja hastigheten för att slippa liknande situationer?
Du som körde om. Ta en funderare.
Tanken är god av kommunen. Att få en säkrare och tryggare gatumiljö. Men den har svårt att sätta sig. Just nu är det tvärtom.
Snart händer en olycka. Håll hastigheten.


- bloggar med min supersmarta iPhone

- nyhetstips eller kommentarer mejlas till marko.saavala@tt.se