onsdag 29 maj 2013

Kan jag få röster från Baku?

Ett år efter Eurovision i Azerbajdzjan har inte mycket hänt. Känns snarare som det blivit sämre. Journalister fängslas, demonstrationer krossas och folk vågar inte uttrycka sina åsikter.
Jag träffade en människorättsaktivist i Baku ifjol under vår Eurovisionbevakning. Han beskrev hur demonstrationer slogs ner och människor fördes bort flera mil från Baku. Eller fängslades.
Jag ser att han i dag är aktiv på Facebook. Jag har vid några tillfällen bett honom beskriva läget nu jämfört med då. Men jag får inga svar på mina mejl.
Likadant är det med de kontakter i Baku kollegorna på jobbet haft. De svarar inte.
Tyder det på något eller är det en ren tillfällighet?
här beskriver BBC läget i Azerbajdzjan 2013. Det är ingen uppmuntrande läsning. Det var en fjärt för demokratin att få arrangera Eurovision förra året. Det blev inte bättre.


- bloggar med min supersmarta iPhone

- nyhetstips eller kommentarer mejlas till marko.saavala@tt.se