tisdag 11 augusti 2009

Finsk kultur tar över

Stockholms kulturfestival har finsk prägel i år. Två akter kan jag gott tipsa om. Dels författaren Miika Nousiainen vars romandebut "Hallonbåtsflyktingen" släpps på svenska i september. På onsdag samtalar han på Kulturhusets tak. Jag har läst hans bok på finska (knagglade mig fram i ett halvår) och den är riktigt rolig skildring om en nationstransa (en finne med ett svenskt inre) men den enda invändningen är väl att huvudpersonens till en början underhållande förhållande till Sverige blir obehagligt sjuklig. Jag har tidigare bloggat om den här.
Dels finska rockarna Joensuu 1685 som spelar rock med attityd. De spelar på Brunkebergstorg på torsdag. Kolla in. Jag har tidigare bloggat om dem här. (Förresten, att länka till sin egen blogg är väl höjden av egoism?)
Dessa evenemang har jag svårt att bevittna på grund av min familjesituation. Men tipsa kan jag.