fredag 21 augusti 2009

Hembakt bröd av rang


Apropå stundande ramadan och för den delen Smaklust, matmässan i Stockholm, så vill jag passa på att dra bloggens första recept någonsin.

Jag är en brödoman som vid tillfälle passar på att baka hemma. Jag gillar mest mörka bröd typ Åländskt svartbröd men min senaste favorit som jag själv bakat är Grindalimpa. Det är en söt och fuktig historia och en favorit hos frugan. Elsa däremot har konstigt nog svårt för mitt hembakade, hon slickar av det smälta smöret och tar kanske bara en tugga.


Grindalimpan (2-3 limpor)

1 liter filmjölk

0,5 liter mörk sirap

1 dl apelsinmarmelad

0,4 dl brödkryddor

1,5 liter rågsikt

0,4 liter grahamsmjöl

lite salt

0,2 dl bakpulver

0,3 dl bikarbonat


Sleva ihop den tunga smeten i matberedaren i tio minuter. Jag slevade och slet med en träslev i en bunke för hand i en kvart och fick skavsår i handflatan. Du tar vad du har.

Blanda allt utom bakpulver, salt och bikarbonat. Rör om som sagt.

Blanda saltet, bikarbonatet och bakpulver. Baka i brödformar klädda med bakplåtspapper. Jag hade ingen brödform hemma utan gjorde i sockerkaksformen (se en bit på bilden). Du tar vad du har.

Brödet ska inte jäsa utan gräddas i 180 grader. Grädda i cirka en timme.