onsdag 8 juni 2011

Bästa albumen just nu

Albumtänket är väl svårt att hitta i dag. Men ändå här kommer några av mina favoritplattor för tillfället. Som ett tips från mig.

Mona - Mona
Mona är det nya Kings of Leon för att inte säga det nya Noiseworks (om ni minns bandet från Australien). Allt sagt i positivt ordalag.
Driven modern rock med stark röst. Debutanter. Årets Glasvegas.
Undrar om Mona Sahlin diggar bandet från Nashville i Tennessee?

Lady Gaga - Born this way
Lady Gagas platta är en Maxburgare med extra allt. Det blir väl lite väl saftigt att klämma allt på en gång. Allt kan inte gillas. Men höjdpunkterna. Ojoj.
Bombastiskt klockrena refränger är hennes melodi som i inledande "Marry the night".

Mauro Scocco - Musik för nyskilda
Kan kännas farligt folkhems mysigt P4 över vår vän Mauro Scocco. Men betraktelserna om skeendet mitt i livet tilldragande för en i min ålder. Respekt.
Singelspåret "Jag saknar oss" har det där nostalgiskt melankoliska som jag personligen smälter det djupaste för. Underbar sång.

Cults - Cults
Ännu ett gäng coola nykomlingar som består av New York-paret Brian Oblivion och Madeline Follin. Cults är en hippiepoporkester som går retro tillbaka till 60-talet. Kanske inte så nytänkande men jag är en sucker på 60-tals retro.
Bästa spår är "Go outside".