Sociala medier är mäktigt. En tillgång för tredje makten.
I framtiden kommer alla vara nyhetsförmedlare och med det sin egen ansvarige utgivare. Fixar vi det? Det är ni som kommer att twittra, bevittna och filma först på plats. Det är media som kommer att tolka och värdera er innan vi själva är på plats med våra kanaler.
Här tänkte jag tipsa om verktygen på nätet för att som journalist - eller privatperson - följa flödena på de sociala medierna.
De två största aha-upplevelserna jag fick under Fojos tredagarskurs om sociala medier som journalistiskt verktyg handlade om en naiv tro på Facebook och framtiden.
Jag trodde att Facebook handlade om mig och mina vänner. Förutom att någon i nätverket kan sprida vidare det jag statusrapporterar om eller visar så är det mycket enkelt att komma in även utifrån.
Det gör man med sökverktyget fbinstant.net. Här kommer vem som helst fram och kan blicka din medverkan i händelser, kommentarer, grupper och så vidare. Här hittar du personer och kan skicka meddelande till dem.
Men det går inte att med fbinstant söka i de uppdateringar som har begränsad tillgänglighet. Till exempel om de bara är öppen för vänner.
Den andra aha-upplevelsen var när vi på kursen fick prova appen Layar. Den bygger på en utökad verklighet. De digitala spår, geotags (gps-koordinater), som vi lämnar efter oss via smarta telefoner går att använda för att bygga lager på verkligheten. Med din telefon slår du på en kamerafunktion och letar runt efter geotagsen, se filmen ovan.
Layar känns lite spooky. Som om att storebror ser dig. Speciellt när du i Layar slår på Tweeps around-funktionen och ser alla som twittrar i området. Eller Instagram-funktionen med de senaste bilderna tagna i ditt område.
Som journalist kan Layar användas för kartläggning. Till exempel för att i riksdagen se vilka som twittrar och om vad under en debatt. Bara att svepa över plenum med sin Layar på. Skulle vara väldigt intressant om något media gjorde den kollen.
Eller stängda möten. Säg att en sekt låst in sig för ett stort möte i en lada. Några twittrar. Journalister utanför kör Layar och fångar upp dig. Hittar kanske obekväma besökare som inte vill skylta med sin närvaro. Men media har hela listan.
Layar finns att ladda ner som app gratis på din telefon. Men geotags, från din Twitter, går till exempel att stänga av.
Här är några verktyg för att bevaka sociala medier (jag går inte in i detaljer - den verktygslådan får du öppna själv - men mejla mig gärna om du har frågor). Jag utgår ifrån att ni har Facebook och Twitter.
Tweetdeck
En utmärkt plattform för att bevaka sociala medier och vad som händer där. Bland annat går det att publicera en gång i flera sociala medier genom Tweetdeck. Går att ladda ner enkelt till både dator och smart telefon.
Boxcar
En liknande plattform som jag inte använt lika mycket. Men vad jag förstått har den en lockande larmbevakning där du som journalist kan få till exempel nyhetspuffar och flashar från olika nyhetsmedier. Bloggen Mediasplatter skriver mer här.
Summify
En app som hjälper dig att dagligen sammanfatta dig de hetaste ämnena. Sånt som det tweetats och delats om på Twitter samt statusuppdaterats och länkats om på Facebook. Ett mejl trillar in i min box varje kväll efter klockan 21.
Socialbakers
Här hittar du all möjlig statistik om Facebook, sociala mediets moderskepp. Som att det i dag finns 3 986 740 svenska personkonton registrerade på Facebook.
Twirus
Topplistor för ämnen som diskuteras på Twitter. Den har kollen på så kallade hashtags (#) som man märker sin mikroinlägg med. Just i dag toppar i Sverige politikhashtagen #svpol
search.twitter.com
En sökmotor för twitter. Här kan du leta runt bland twittrarna och syna trender.
knuff.se
Ger dig koll på vad och vem som bloggar.
Politometern
Allt om politik på bloggar. Heta inlägg och artiklar. Dessutom ser du de politiska färgerna på inläggen på ett tydligt sätt.
Google reader
Samla dina rss-flöden (rss är länkar som gör att du kan prenumerera på till exempel senaste nytt från olika nyhetsmedier) till google reader. Kräver ett gmail-konto och fungerar som en mailbox dit du styr rss-strömmarna.
news.google.com
Du kan samla dina nyheter via Google. Layouta dem som du vill. En bra nyhetskoll.
Paper.li
Skapa din egen nättidning baserad på dina intresseområden. Publicera din tidning för andra, låt dem få veta genom tweets.
Google alerts
Larmar dig genom de sökord du valt. Ställ in hur ofta, hur mycket och vart det ska mejlas. Ett tips är att lägga in sitt eget namn och se i vilka sammanhang det syns.
Klout
Här kan du göra en inflytelsebedömning på en person du kanske är osäker på vem det är och om han utger sig för att vara den han är. När jag senast analyserade mitt namn hade jag ett index 43 på en hundragradig skala. Kan dock inte värdera den summan.
Livetwittra
Vill du själv vara aktiv vid ett möte, konsert, presskonferens eller händelse. Utannonsera en livetwitter genom Twitter resources och skapa en widget (ett slags fönster för liverapportering) som kan bäddas in på din hemsida eller blogg.
Livefilma
Vill du själv vara aktiv med bildbevis? Filma då genom Bambuser. Skicka meddelanden till alla som bör veta innan eller under sändningen. Kvalitén på en livesändning är därefter, pixlig och långsam, men för att snabbt skildra eller bevaka något är allt acceptabelt. Kolla här min första testsändning från Fojokursen i förra veckan.
Eller hitta de som livesänder från en specifik händelse och följ vad som händer innan dina kollegor är på plats.
Mashable
I morgon är allt nytt. Följ med det senaste inom sociala medier på denna sajten.
Nu har jag och kanske du kommit en bit på vägen genom dessa små tips. Det är bara en bråkdel av allt där ute men ett bra startpaket. Du har nu social kompetens på nätet.
MEN glöm inte komptensen också bygger på sunt förnuft. Att vi alla är vår egna ansvariga utgivare här ute. Tänk också kritiskt innan du för snabbt drar slutsatser eller hoppar på en våg av nyheter som du sprider vidare. Bloggen Mediasplatter har några utmärkta råd.
Helsingborg dagblads socialmediepolicy följer jag: "Det du publicerar i sociala medier ska inte kunna ställas emot dig i din roll som journalist".
Vi ses på nätet.