onsdag 31 augusti 2011

Ska pappor vara coola?

Sedan jag blev pappa för sex år sedan har jag inte tagit del av så mycket riktad pappalitteratur eller pappasajter på nätet.
Jag minns dock att jag läste Ronny Olovssons pappabok "Värsta pappan" med stor behållningen. Såpass att jag skrev ett uppskattande mejl till honom efteråt. Han blev glad och stolt.
När Ida och Fanny kom för två år sedan blev det mer sökande av tvillinglitteratur för min fru. Jag letade tvillingbloggar och startade vår egen privatstängda Tvillingflickor. Då fanns inte heller behov direkt av pappafixerad information eller dylika forum.
Nu sprang jag på coolapappor.se genom ett Twitterinlägg av polisen och före detta Robinsondeltagaren Martin Melin. Den verkar cool. Då kanske - om jag hade hittat den för sex år sedan.
Men just nu känns den förlegad. För mig i alla fall. Jag nickar igenkännande pappafaserna man kan gå igenom som småbarnsförälder. Men fyller ingen funktion i dag. Kunde lika gärna ha varit skrivna av mammor.
Och namnet coola pappor? Är det så viktigt som pappa?
Min äldsta säger att jag är cool när jag åker inlines baklänges. Övrig tid är jag pappa. Räcker så som förälder.