fredag 26 augusti 2011

Läran om sociala medier

Det viktigaste jag lärt mig på tredagars kursen om sociala medier som journalistiskt verktyg är:

Inse potentialen 
I sociala medier som Facebook och Twitter finns en källa att hälla guldkorn ur.

Vägarna
Verktygen att hälla ur källan och samla guldkornen i. Med de rätta sajterna, sökningar och bevakningar. Knyta kontakter och vårda dem. Så hittar jag intressanta ämnen, ögonvittnen, grupper och intervjupersoner.

Kollen
Med rrs och andra bevakningar blir jag bättre larmad om saker som har hänt, händer eller kommer att hända.

Att filma mer
Bambuser borde jag lärt mig tidigare. Här finns möjlighet att filma live. För vem är dock frågan och vem jag är som avsändare - privat, vännerna, redaktionen, jobbet?

Behärska Twitter
Jag tror att jag numera har bättre koll på mikrobloggen och dess funktioner.

Digitala spår
Att tänka mig än mer för vad jag publicerar. Allt jag gör lämnar spår på nätet. Även om jag raderar det i efterhand. Facebook är inte ett slutet sällskap för bara mina vänner.

PS: Jag kommer med ett inlägg senare med tips på sajter, sökmotorer, bevakningar och andra verktyg för dig som journalist men också som privatperson.

Fojo, med Eva Åberg som ledare, kör en ny kurs om sociala medier som journalistiskt verktyg i december. Rekommenderas mycket varmt.