onsdag 24 augusti 2011

Snabba sociala nyheter

Sociala medier växer så det knakar. Som journalist har jag tänkt mig Twitter och Facebook mer som skyltfönster och skvallerfästen.
Men jag börjar ana potentialen att få in dem även som ett journalistiskt verktyg. Korpgluggarna öppnades i dag då jag inledde en tredagars Fojokurs om sociala medier som journalistiskt verktyg.
Här finns en källa att med rätt enkla sökkriterier nå folk, trender och första vittnesrapporter som kan bli en del av min vardag på jobbet.
Med smarta mobiler är alla numera journalister. Det går att fota och skriva så fort något händer. Långt innan vi journalister hinner till platsen.
Tredje makten blir än mer viktig så länge den svindlande hastigheten noggrant bekräftas och beaktas. Det är lätt att bli fartblind, bli manipulerad och dra felaktiga slutsatser.
Där spelar vi journalister också en viktig roll som den som nyktert kan dra i handbromsen.