fredag 16 december 2011

Barnen rasar mot julkalendern

Kurre åker fast och hamnar i fängelse. Gerda bryter förlovningen. Charlie tvångsförflyttas till ett barnhem.
Ja, ni hör. Extremt sorgligt avsnitt av julkalendern "Tjuvarnas jul" i dag. Tror dock att DN:s Johan Croneman skadeglatt gillar det.
Dotter fäller en tår. Det är tung dag för Sveriges barn. I fall ni nu undrar varför de ser molokna ut i dag.
"Det här avsnittet vill jag inte se igen" läser jag på Facebook om en bekants nioåring. Däremot "gillar" så klart SVT:s presschef min statusrad om det tunga avsnittet.
Inte ens cliffhangern lämnar oss med ett spira hopp. Där sitter Kurre och skakar galler och grubblar över avslöjandet om att han egentligen inte är far till sin dotter.
Kvällstidningarna lär ha saken på löpsedlarna i morgon - "Barnen rasar mot julkalendern", uppslag i tidningarna och Gustaf Hammarsten får till och med försvara sig i TV 4:s morgonsoffa.


PS: Måste säga att jag tycker att "Tjuvarnas jul" i övrigt är mycket bra. Jag ironiserar mycket. Men som sagt dagens mörka avsnitt kunde ha gett oss och barnen en vink om ett litet ljus i tunneln.