tisdag 20 december 2011

Mera Selah Sue

Har fått veta mer om Selah Sue. Belgiskan som jag sentomsider upptäckte på en årsbästalista i Metro.
Tydligen släpptes plattan i Sverige först för tre veckor sedan. Det skriver Metros Peter Lindholm i ett mejl till mig.
Han upptäckte henne redan i våras. Han snubblade på hennes debutplatta när han letade efter information om Nnekas nya album. Sedan dess har den rullat mest av alla i Peters mp3-spelare.
Och den toppade även hans lista över årets plattor. Den fick nog fler än mig att undra vem Selah Sue är.
Peter skriver att hon trots allt sålt 400 000 skivor ute i Europa och haft en rad listplaceringar.
Han berättar också att Warner Music i Sverige verkar ha satt fart med lanseringen "strax efter det att en bekant som arbetar på ett mindre oberoende skivbolag hört plattan hemma hos mig och försökt få licens för skivan här....
Kan inte säga att Warner ansträngt sig för att marknadsföra henne. Inte ett ord på hemsidan, inga pressreleaser och inte heller någon musik för pressen på plaympe".


För övrigt vill jag säga att TT Spektras årliga sammanställning av kritikernas bästa album från året toppades av Lykke Lis "Wounded rhymes" före Deportees "Islands and shores".
Bästa utländska blev PJ Harvey med "Let England shake" före Bon Ivers platta.


- Använder Blogpress skickad från min hypersmarta iPhone
- Har du nyhetstips? Mejla mig på marko.saavala@tt.se