måndag 19 december 2011

Tjejernas musikår

Sju av tio är kvinnliga artister. Se inlägget nedan.
Ett extremt bra år för tjejer.
Tänkte jag skulle reflektera över det. Det kommer säkert synas på fler årslistor. Jag vet till exempel att ansedda musikmagasinet Sonic ståtar med PJ Harveys "Let England shake". Och fler lär följa.
Den fanns inte med på min lista visserligen men som sagt det vimlar av duktiga tjejer.
Nya som gamla.
På en årsbästalista upptäcker jag ofta "ny" musik från året. Oftast helt åt helvete för svårt och kreddigt. Det verkar ingå i en musikskribents arbetsbeskrivning att hitta något obegripligt smalt.
Metros Peter Lindholm toppade sin lista med för mig totalt okända 22-åriga belgiskan Selah Sue.
Men satan i gatan, i dessa tider då Veronica Maggio ska hyllas, vad bra hon var.
Men jag hade inte ett seriöst hjärta nog att klämma in henne på årslistan efter bara några dagars euforiskt lyssnande.
I stället får hon ett stort varmt omnämnande här. Och tack Metro-Peter.


- Använder Blogpress skickad från min hypersmarta iPhone
- Har du nyhetstips? Mejla mig på marko.saavala@tt.se