måndag 29 oktober 2012

Jag är med i stor fotobok





Nu är det officiellt. Jag har haft munkavle i flera månader.
Jag är en av tusen utvalda fotografier i fotoboken A Day. 100 000 foton skickade folk från 165 länder in. Temat var att man skulle skildra sin dag med bilder.
Min sämsta bild kom med.
Den där jag knäpper ett kort på mig själv i cykelhjälm. Tog den med systemkameran vänd mot mig på raka men skakiga armar.
Nu är det bara en pytteliten miniatyrbild i boken men ändock.




Ser ni mig? Bilden är dessutom beskuren, nu vet jag hur dagstidningsfotografer känner sig dagligen när de muttrar åt redigerare med stora saxar.




Men mitt foto är inget mot det uppslag min kollega och vän på Scanpix har fått. Jessica Gow har fotat en fantastisk och lite kuslig bild från källaren på Naturhistoriska museet i Stockholm.
Hennes bild blev också en del av en digital utställning som visats världen över.
Boken A Day är fin. Väl värd ett köp. Finns här.
Jag kommer inte sitta på Åhlens. Men kom till mig så får ni den signerad...
Det närmsta jag kommer min första bok.



- bloggar med min supersmarta iPhone

- nyhetstips eller kommentarer mejlas till marko.saavala@tt.se