onsdag 17 oktober 2012

På gymturné vid Slussen

Eftersom videoredaktion på TT flyttade tillbaka till Glashuset vid Slussen från Marieberg för två månader sedan har jag checkat gym i området. Vill ha gymmet nära jobbet. Bäst för mig. Bäst för disciplinen.
Här kommer en högst personlig utvärdering av tre gym i närheten av Slussen. Jag har i dagarna varit på gymturné. Alla testade under lunchtid under vardagar.


World Class, Slussen
Bästa läget från Glashuset. Men litet och slitet. När jag var där så satt en postit-lapp på var och varannan maskin om att den var trasig och reservdelar var på väg. Även bastun var kaputt vilket för mig är en livsviktig njutning efter träning. Tillfälligheter? Ja, kanske men gav inget gott intryck.
Trångt och för tätt - jag behöver spejs. Väljer bort WC.
Årskort: drygt fyratusen kronor.

Forsgrenska, Medborgarplatsen
Gym och bad. Kommunalt och folkligt. Gillar dock det. Här är det ljusa lokaler som möter en på gymmet och man blickar ner mot bassängerna. Dessutom har man stakningsmaskin (bra för Vasaloppsträningen). Stor rymlig bastu (både våt och torr-sauna) med lagom bett i. Eftersom jag gärna vill tro att jag är en man av folket väljer jag troligen detta gym.
Årskort: strax under fyratusen kronor (ger tillträde till fler gym och bad i Stockholmområdet).

Sats, Medborgarplatsen
Fräsch, proffsigt och stort. Här är klientelet trendig och spännig. Jag har aldrig sett en större eller muskligare människa än den ladugårds-Karelin som tränar här. Lätt att få mindervärdeskomplex på stället. Alla är så korrekta. Glöm inte ta med träningsboken och fyll i dina repetitioner. Snyggaste och dyraste gymmet men samtidigt det mest opersonliga och kallaste av dem. Normal bastu.
Årskort: strax under sjutusen kronor (personlig tränare i två månader ingår och tillträde till fler gym i Stockholm).

Min högst personliga utvärdering bygger på prio för att kunna styrketräna i fred, ha lagom utrymme och basta varmt. Det är mina krav. Snart köper jag ett årskort.
Vilka är dina? Och har du tips på gym med närhet till Slussen?
I Marieberg rekommenderar jag Oasens gym och bad. Exemplariskt. Gick där i två år.