onsdag 20 juni 2007

Cd-skivan firar 25 år


Han hade verkligen en stark pipa. "You're the voice" var en mäktig powerballadgospel som blev en jättehit världen över. Med John Farnhams album "Whispering Jack" gjorde jag cd-debut. Det var min första cd-skiva. Året var 1987.
Jag hade köpt en billig cd-spelare av märket Funai. Den fungerade i alla fall. Men ljudet var så vasst och digitalt minns jag. Intrycken håller i sig än i dag tycker jag. Vinylen har en rundare och varmare ljudbild. Och så det härliga lilla knastret.
Jag fascinerades av det nya formatet. Minns att det kändes så konstigt med något så litet. Charmen med ett stort LP-omslag gick förlorat. Cd:n kändes så mikroskopiskt.
Men den var ändå spännande. Den stod för framtiden.
Att kunna hoppa mellan spår genom bara en knapptryckning. Programmera ordningen på spåren. Eller att välja random. Wow vilka möjligheter.
Låter sjukt i dag. Vänta tills den dag jag berättar för Elsa.

Varför denna nostalgi? Jo, cd-skivan fyller 25 år i år. Jag har hyllat den i dag med ett litet tv-inslag. Återkommer med en länk till den. Här.