fredag 8 juni 2007

Jag har upptäckt risotto på riktigt

Jag har i min matlåda haft jordens godaste risotto om jag får säga det själv eftersom jag lagat den. Men min risottoerfarenhet baseras på skolminnen och en blandning av ris, ärtor och skinka. Inte så spännande kulinarisk upplevelse men det är exakt vad en riktigt gjord risotto erbjuder.
Dels är tillagningen speciell och hyfsat avancerad, dels smakar det gudomligt om allt gått rätt till.
En riktigt italiensk risotto ska göras av aboriginiris, etnisk förlåtelse... arborioris menar jag, en god buljong, vin och fin parmesanost. Tillagningen sker i etapper och är rolig bara den. Sedan går det att blanda i allt möjligt, jag rev senast ner en morot.
Basen är riset och kokandet av den. Ett italienskt talesätt är att riset föds i vatten och dör i vin.