söndag 12 april 2009

Jag lyssnar på "Tracks"

Alcazar - Stay the night (Håller fortfarande, bästa melolåten)
Miss Li - I heard of a girl (Skön låt om tragiskt ämne)
U2 - Magnificient (När dom är som bäst)
Sugarplum Fairy - You can't kill rock'n'roll (Borlängeslynglarna är så slimmat fina nu)
Darin - Runaway (Bästa idolen är popmannen nummer ett)

Jag lyssnar fortfarande på radions "Tracks" när tillfälle ges. Jag röstar fortfarande. Här ovanför har du min senaste röstning (stängs i morgon klockan 14.00).
Det fanns en tid då två timmar på lördagarna var en helig tid som jag ytterst sällan missade. Jag satt som klistrad vid min röda Mark-stereo i pojkrummet i Smedjebacken.
Det var en mäktig och spännande tid att följa listan och allsmäktige själv Kaj Kindvall. Jag noterade de sex första placeringarna i en Lars och Tommy liknande-pärm i säkert tio år. Gjorde mina egna listor baserad på att ettan fick sex poäng, tvåan fem poäng och så vidare.
Minns att Bryan Adams "Heaven" var en låt som dominerade maratonlistan under många år.
Röstade gjorde man med vykort till Kjelle. Ibland vann jag pris, bland annat en cd-singel med Duran Duran, och äran att få höra Kaj säga ens namn i radion.
Nu var det länge sedan jag vann i "Tracks". Är jag för gammal som 37-åring?
Nåja, någonstans i förrådet har jag kvar pärmarna. En dag dammar jag av dem och ser om Elsa inspireras till att bli en listnörd också.
Musik gillar hon. Men framtidens lista är kanske den mer personliga i Itunes som visar ens 25 mest spelade låtar, eller den gällande Download-listan, eller en Facebook-ranking eller någon mobiltelefonlista. Vad vet jag?
Undrar hur dagens "Tracks"-lyssnare ser ut. Lyssnar du?