torsdag 20 maj 2010

Mina Eurovisionfavoriter

Tyskland, Kroatien, Israel och Bulgarien. I den ordningen också.
Det är mina Eurovisionfavoriter för tillfället.
Kroatiens Feminnem framför balladen som jag gillar allra bäst i årets balladträsk. Tjejtrion tävlade för Bosnien 2005 med en uptempolåt och själva räknar de med sympatiröster från det landet. "Lako je sve" är en vacker bit.
Israel har den mest dramatiska låten. Kolla inlevelsen på Harel Skaat, fantastiskt. Jag förstår ingenting av det han sjunger men tror mig kunna läsa av hans äkta känslor.
Bulgarien har en skön technodänga a lá "Tornero" som kom fyra med Rumänien 2006. Killen Miro framför en banal text om änglar men med mycket lättrallat lallande gör att den smittar av sig.
Men mest smittande just nu är Tysklands bidrag. Den unga Lena Meyer-Landrut framför "Satellite" så gulligt medryckande och med en skön, inte tysk va, accent.
Men med reservation för ändringar; att framföra låtarna live är en helt annan femma. Vi får se i Oslo.