söndag 23 maj 2010

En sån cirkus

Vet inte om det är värt det. Men visst får man något för pengarna, det måste jag medge. I dag tog jag äldsta dottern Elsa (snart fem år) på cirkus. Biljetter för oss kostade runt 650 kronor. Jag hade säkert nöjt mig med cirkus 400 kronor.
Men nåja, det var en sådan där far-och-dotter-grej som jag drömt om att göra.
Vi såg tillsammans från bra platser i Cirkus Maximum-tältet nummer av sjölejon, clowner, trapetser och muskelfamiljen Messoudi Acrobats (på bilden).
Det tyckte vi nog båda var bäst. Otrolig styrka och balans bland de killarna. Tror också att deras bara bringor skapade flickhysteri i tältet och hos oss män avundsjuka blickar på svällande muskler.

I pausen skulle Elsa rida ponny. I kön hade hon ändrat sig till kamel. Jag blev så imponerad över hennes mod. Se så stolt hon är på kamelryggen.
Det var några djurnummer i showen. Det kanske är bara jag men jag så svårt att se djur drivas av en människa och utföra saker på givna kommandon. Jag undrar bara vad det är för sadistisk kohandlare bakom de där påklistrade flinen som får publikens uppskattning. Håller han på med elstötar bakom kulisserna. Hur mycket pisk får djuren? Svälter han dem?
Jag har svårt att njuta av djur på scenen men kittlas så klart av åsynen av både häftiga sjölejon och elefanter.

Kom i tid. Vi hamnade bland de första i kön in till cirkuset. Vi kom en timme före showen. Det var det värt. Dels för att vi fick bra sittplatser, dels för att ett ösregn drabbade dem i kön längre bak.
På bilden är Elsa förväntansfull. Jag hade också stora förväntningar.
Det blev en bra dag.
Bara jag och Elsa och ett minne för livet...