torsdag 23 september 2010

Torsk på cola

Cola med is. Sån njutning. Jag kan verkligen blunda och bara mysa. Att det kan vara så gott.
Efter att jag lagat mat och lagt tre barn själv i kväll, frugan bortrest, så såg jag verkligen fram emot det.
Tv-soffan, Coca-cola och is, och "Idol" i TV 4. Underbart att vara sig själv för en stund.
Jag är samtidigt rädd för colan. Den är verkligen beroendeframkallande, likt kaffe, och jag vägrar att falla i colaträsket. För att inte tala om allt socker och de tunga kalorierna.
Barnen ska inte introduceras till läsken. Elsa tycker inte om bubblorna. "Det är starkt" säger hon. Själv var jag likadan som barn. Gillade verkligen inte kolsyran. Först i sena tonåren började jag dricka läsk.
Nu är colan som en livsstil. Som jag måste tygla med en rutin. Sedan länge har jag infört fredagscolan. En gång i veckan en burkcola till lunch på jobbet. Men sedan vi flyttade till Marieberg där det inte finns någon colaautomat i DN-skrapan så har det där blivit väldigt flytande.
I morgon är jag ledig. Därav colan redan i dag. En fredagscola på torsdagen.